הכנה מיטבית לפרק המילולי במבחן שלב א מחוננים

כידוע, מבחן המחוננים שלב א’ מורכב משני פרקים: מילולי וכמותי. כעת נתמקד בפרק המילולי של המבחן ונמליץ על אסטרטגיות אופטימליות לפתירתו.

הפרק המילולי של מבחן המחוננים שלב א’ מכיל שני קטעי קריאה (אנסינים) שלאחריהם מופיעות שאלות. המבחן הוא מבחן אמריקאי בו הילדים נדרשים לסמן את התשובה הנכונה ביותר.
חשוב לציין כי הרוב המוחלט של הילדים בכיתה ב’ מעולם לא ראו קודם לכן מבחן אמריקאי והם עדיין לא מבינים את הטריקיות שלו, את המקומות בהם קל ליפול ואת העובדה שמדובר במבחן לא כל כך תמים. כך שלנו כהורים האופי של מבחן אמריקאי ברור ובמהלך חיינו צברנו כלים ואסטרטגיות לפתרון, אבל הילדים שלנו, בני 7 בלבד, טרם צברו את האסטרטגיות האלה.

ילדים שנתקלו במבחן אמריקאי בפעם הראשונה בחייהם לעתים מסמנים 2 תשובות נכונות כי הם עדיין לא הספיקו להפנים שעשויות להיות כמה תשובות נכונות אך עליהם לבחור רק תשובה אחת שהיא הנכונה ביותר. כמו כן, לפעמים כשהילדים לא מצליחים לאתר את התשובה הנכונה מבין ה-4 הנתונות, הם חושבים שיש טעות בשאלה ולא מסמנים אף תשובה.

שתי התגובות האלו הן הגיוניות וטבעיות אצל ילדים שנתקלים פעם ראשונה במבחן אמריקאי ועוד לא מבינים לגמרי שיש שאלות שמנסות להכשיל אותם. על כן, אם הפעם הראשונה בה הילדים יתקלו במבחן אמריקאי תהיה בזמן אמת במבחן עצמו – הם עשויים לצבור הרבה טעויות. מכאן שחשיפה מוקדמת למבחן רב-ברירתי ותרגול מקדים יעזרו מאוד לילדים לפתור נכונה את הפרק המילולי של מבחן המחוננים שלב א’.

האסטרטגיות שלנו לפתרון הפרק המילולי של מבחן המחוננים שלב א’:

  1. לקרוא את קטע הקריאה – ילדים שלא עברו הכנה מטרימה לקראת מבחן המחוננים לרוב נמשכים ישר לחלק השאלות ומסמנים תשובה מיד, וזאת מבלי לקרוא את קטע הקריאה לפני. אנחנו כמובן ממליצים לילדים דבר ראשון לקרוא את קטע הקריאה ובזמן הקריאה לא להתייחס לשאלות שמגיעות אחרי.

  2. מעבר לחלק של השאלות – רק לאחר הקריאה ניתן לגשת לחלק של השאלות, ובכל שאלה יש לקרוא את כל 4 התשובות האפשריות כדי לשקול ולהחליט איזו מהן הנכונה ביותר. חשוב להדגיש לילדים שיתכן שמנסים לבלבל אותם בתשובות והם צריכים להפעיל שיקול דעת.

  3. לא צריך להמציא יש מאין – אנחנו רואים המון מקרים בהם ילדים ניגשים לשאלה, לא יודעים מה התשובה שלה, ונתקעים שם. הם מרגישים שהתשובה לא נמצאת אצלם, נלחצים ופשוט לא יודעים מה לסמן. אבל במבחן על unseen כל התשובות נמצאות ממש לעיניהם – הם לא צריכים להמציא יש מאין, שכן כל התשובות לשאלות מופיעות בקטע הקריאה. על כן, חשוב מאוד לתרגל עם הילדים את המיומנות של חזרה לטקסט ולאתר בו את התשובה לשאלה. זוהי מיומנות קריטית לפתרון הפרק המילולי של מבחן המחוננים שלב א’, והרבה ילדים בכיתה ב’ מעולם לא הכירו את המיומנות הזו קודם לכן בחייהם.

  4. מציאת התשובה בטקסט – אחרי שהבהרנו לילדים שעליהם לחזור לטקסט כדי לאתר בו את התשובה הנכונה, חשוב להעניק להם כלים לאיתור התשובה מתוך הטקסט.
  • ראשית, עלינו לזהות את מילת המפתח של השאלה.
  • שנית, נאתר את הפסקה השייכת לשאלה – במרבית המבחנים השאלה הראשונה מתייחסת לפסקה הראשונה, השאלה השנייה מתייחסת לפסקה השנייה וכן הלאה. כלומר, סדר השאלות תואם לסדר הפסקאות בקטע הקריאה. כך נוכל לדעת באיזו פסקה עלינו להתמקד.
  • לאחר מכן, עלינו לחפש ולאתר את מילת המפתח של השאלה בתוך הפסקה. דרך טובה לעשות זאת היא על ידי קריאת פרפר מרופרפת.
    כעת יש לנו מושג מסוים על התשובה לשאלה, מתוך המידע שקראנו בפסקה הנוגע למילת המפתח.
  • עכשיו יש לחזור לשאלה, לקרוא את כל 4 התשובות האפשריות, ולהתחיל לפסול תשובות שבוודאות לא נכונות. לרוב נישאר עם 2 תשובות אפשריות ונצטרך להחליט מי הנכונה ביותר. אם אנחנו לא בטוחים, נוכל שוב לחזור לטקסט לאותה פסקה ולחדד את המושג שלנו על התשובה.

  1. השאלה האחרונה של קטע הקריאה – עוד אלמנט מעט טריקי של הפרק המילולי של מבחן המחוננים שלב א’ הוא השאלה האחרונה באנסין. לרוב מדובר בשאלה שעוסקת בטקסט בכללותו ולאו דווקא בפסקה האחרונה של הטקסט. שאלות כמו: “איזו כותרת הייתם נותנים לטקסט?”, “מה דעתכם על__?” וכו’. אלו שאלות יותר כלליות שדורשות מהילדים חשיבה אחרת.