כל האמת על מבחן המחוננים


המבחן לאיתור מחוננים נערך בכיתה ב' במטרה לאתר את הילדים המחוננים. הילדים המאותרים מתקבלים לתוכנית המחוננים הנחשקת שבה המדינה משקיעה מיליונים. סביב התכונית והרצון של ההורים שילדיהם יתקבלו אליה התפתחו הרבה מיתוסים.


הנה 5 מיתוסים נפוצים בנושא שהגיע הזמן לנפץ!

 

מיתוס 1: ילד מחונן יעבור את המבחן ללא הכנה

כבר לא נכון! ישנם הורים אשר עדיין מאמינים שאין צורך להתכונן למבחן ואומרים – אם הילד או הילדה מחוננים, הם יעברו המבחן, וללא שום הכנה.

הנחה זו היתה נכונה בעבר אבל היום כבר לא. מדוע?

כי בעבר אף אחד לא היה מתכונן למבחן כך שכל הילדים נבחנו בתנאי פתיחה שווים והמבחן באמת היה מאתר את הילדים המוכשרים ביותר. אך המציאות השתנתה וכיום יותר ויותר הורים רוצים להגדיל את הסיכויים של ילדיהם לעבור את המבחן ורוכשים הכנה לקראת המבחן. הילדים שמתכוננים נחשפים מראש לאופי המבחן ולסוג השאלות וכך באופן טבעי משפרים מאד את סיכויי ההצלחה שלהם במבחן.

לעומתם , ילדים שאינם מתכוננים למבחן, מוכשרים ככל שיהיו מגיעים למבחן ללא הכנה ועם נקודת פתיחה נחותה. ילדים אלה צריכים להתחיל להבין בזמן המבחן לראשונה מה בכלל רוצים מהם. תנאי הפתיחה שלהם נחותים יותר לעומת הילדים שהגיעו למבחן אחרי הכנה ולכן הם גם מצליחים פחות.

מיתוס 2: הכנה למבחן מחוננים סתם מלחיצה את הילדים

ההפך הוא הנכון! הכנה למבחן אינה מלחיצה את הילדים אלא מרגיעה אותם ומפחיתה חרדה מהמבחן.  כמו כל דבר בחיים, כשיודעים למה לצפות אפשר להצליח יותר. כשהילדים מגיעים למבחן אחרי שכבר נחשפו למבחן לדוגמה, והם כבר מכירים את סגנון השאלות ואת אופי המבחן הם לא יחוו לחץ במבחן עצמו.

לעומתם, ילדים המגיעים ללא כל הכנה נלחצים מעצם המעמד, מאורך המבחן, מהפרקים השונים ומכך שהם בכלל לא יודעים מה זה מבחן אמריקאי ואיך להתמודד איתו.

ההכנה דווקא עוזרת להפחית לחץ לקראת ובזמן המבחן ומאפשרת לילדים להביא לידי ביטוי את מיטב היכולות שלהם ולהצליח יותר.

 

מיתוס 3: אם הילד שלי אינו מחונן ויעבור את המבחן רק בזכות ההכנה, זה עלול יגרום לו לנזק או לחץ.

אין לטענה זו ביסוס במציאות: רוב הילדים שעוברים את מבחן המחוננים הולכים ל”יום שליפה”. זהו יום בו הם יוצאים (“נשלפים”) מבית הספר ונוסעים למרכז המחוננים הקרוב. ביום הזה הם לומדים תכנים מעשירים וייחודיים כמו : יצירתיות , פיתוח מיומנויות חשיבה, צילום, חשיבה לוגית וכל מה שבעצם מתאים לחינוך העתיד, ושמשרד החינוך לא מספק במסגרת תוכנית החינוך הרגילה.

ישנן ערים מעטות בארץ שבהן יש גם כיתות מחוננים. בערים אלה בוחרים ההורים האם לשלוח את ילדיהם לכיתת מחוננים מיוחדת או רק לתת להם ליהנות “מיום השליפה”.

לכן אם הילד או הילדה עברו את המבחן בזכות הכנה ואולי הם לא באמת מחוננים פר הגדרה – הרווחתם! עכשיו הם יהנו מתוכניות העשרה מדהימות, מכיתות קטנות וממורים איכותיים במיוחד לאורך כל שנות היסודי.

 

מיתוס 4: לילדה שלי יש קליטה מהירה וגישה מתמטית. היא תעבור את המבחן ללא הכנה וגם אם לא, זה לא נורא.

אמת: נכון, זה לא נורא אם הילדה לא תעבור את המבחן אבל זה חבל מאוד אם היא תפסיד תוכניות העשרה לאורך כל שנות היסודי רק בגלל שהיא באה ללא כל מושג למה לצפות.

מיתוס 5: ילדים מחוננים צריכים לעבור לבית ספר אחר

אז זהו, שלא. כמו שאמרנו, הילדים המחוננים מרוויחים מכל הכיוונים: 98% מהילדים שמתקבלים לתכנית המחוננים נשארים בבית הספר שלהם ,עם החברים שלהם ויוצאים יום בשבוע ליום שליפה. הורים בודדים בוחרים להעביר את הילדים לכיתת מחוננים וזו לגמרי בחירה של ההורים ( וזה קורה רק ביישובים ספציפיים בארץ בה ישנה כיתת מחוננים).

ביום שליפה הילדים לומדים תכנים מעשירים בלבד ולא תכנים לימודיים מאתגרים,  כך שבתכלס הם זוכים להנות יום בשבוע  מחינוך פרטי איכותי על חשבון המדינה.

המעבר לתכנית מחוננים הינה רווח בלבד! כניסה לתכנית המחוננים נחשבת ליוקרתית ומחזקת לילדים את הביטחון העצמי.