מי עובר את מבחן המחוננים?

מבחן המחוננים מטעם משרד החינוך נערך ביום קבוע מראש ובשעה ספציפית בכל בתי הספר בארץ בכיתה ב’. לרוב הוא נערך כשבועיים-שלושה לאחר חופשת סוכות של כיתה ב’ (יש מעט מאוד יישובים בארץ שעורכים את המבחן בכיתה ג’). המבחן מורכב מ-2 שלבים: שלב א’ ושלב ב’.

מבחן המחוננים בכיתה ב’ שלב א’:

מבחן זה ידוע גם בתור “מבחן הסינון”, וזאת משום שמטרתו היא לערוך סינון ראשוני. המבחן נכתב על ידי גורם חיצוני (מכון קרני) ומועבר בכיתה לרוב על ידי מחנכ/ת הכיתה, אשר גם בודק/ת את המבחן לאחר מכן.

המבחן הוא אמריקאי ומכיל שני חלקים שווי ניקוד: מילולי וכמותי. החומר למבחן הוא חומר הלימוד של תוכנית הלימודים של בית הספר, ולא צפויות להופיע שאלות שהתלמידים לא נתקלו בהן קודם לכן בשיעורי הבית. לכן, תלמידים שיחסית חזקים לימודית בכיתתם בעלי סיכוי גבוה לעבור את המבחן.

כ-15% מהילדים בכיתה ב’ עוברים את מבחן המחוננים שלב א’ (כ-5 ילדים בכיתה) ומקבלים אוטומטית זימון להיבחן במבחן המחוננים שלב ב’.

מבחן המחוננים שלב ב’:

רק הילדים שעברו את שלב א’ מקבלים זימון להיבחן במבחן שלב ב’. נציין כי מבחן זה לא מתרחש במועד קבוע בכל הארץ, אלא בזימון שהילד/ה מקבל/ת מופיע המועד הספציפי בו הם מוזמנים להיבחן. הבחינה מתרחשת מחוץ לבית הספר, בהתאם לרשום בזימון.

מבחן שלב ב’ משמעותית יותר מאתגר משלב א’, הן מבחינה קוגניטיבית-לימודית והן מבחינת מאמץ וריכוז לאורך זמן. נכון להיום, המבחן הוא אמריקאי ומכיל 5 פרקים שונים, עם דגש על תרגילים כמותיים-אנליטיים, והילדים מתבקשים לסמן את תשובותיהם בדפי סימון תשובות נפרדים ולא על גבי טופס הבחינה. זוהי משימה מאוד מורכבת לילדים בני 7 בלבד.

רק ילדים שעברו את מבחן המחוננים שלב ב’ מוגדרים על ידי משרד החינוך כמחוננים, ורק הם זכאים להשתתף בתוכניות העשרה למחוננים. בדרך כלל רק כ-20% מהילדים הניגשים למבחן שלב ב’ עוברים אותו, כלומר רק כ-3% מהילדים בכיתה ב’ ברחבי הארץ מאותרים כמחוננים (אחוזון 97-100).

ילדים שאותרו באחוזון 92-97 מוגדרים כמצטיינים, והם יכולים להצטרף לתוכניות העשרה למצטיינים אשר מתקיימות במרכזי המחוננים אחרי שעות הלימודים.

מה מבחן המחוננים בכיתה ב’ בוחן אצל הילדים?

חשוב להדגיש: מבחן המחוננים בכיתה ב’ הוא אינו מבחן IQ, אלא הוא מבחן שבודק מיומנויות אצל הילדים בנושאי מתמטיקה (בדגש על הבנה כמותית ואנליטית), הבנת הנקרא ושפה, הבנה צורנית ועוד. על כן, מדובר במבחן שבהחלט אפשר להתכונן אליו ולתרגל את כישורי הלמידה הנדרשים ובהתאם גם להצליח בו יותר.

ההגדרה הפורמלית המקובלת למחוננות אצל ילדים היא 140 נק’ IQ, עם זאת ישנם ילדים רבים בעלי ה-IQ הגבוה הזה שיתקשו לעבור את מבחן המחוננים שלב ב’ משום שהם יידרשו להתמודד בזמן אמת עם סוג תרגילים שמעולם לא ראו קודם לכן. ולהפך, ישנם ילדים שאין להם 140 נק’ IQ אך בזכות התכוננות נכונה למבחן המחוננים הם יגיעו למבחן חדים יותר וחזקים יותר, יצליחו לעבור את המבחן, ומכאן יוכלו להשתלב בתוכניות העשרה למחוננים.

בסופו של דבר, מי שמוגדר/ת כמחוננ/ת על פי משרד החינוך הוא מי שעובר/ת את מבחן המחוננים שלב ב’, ומאחר שלמבחן זה בהחלט ניתן להתכונן ולהיערך כי הוא בודק מיומנויות וכישורים שניתן לשכלל – תרגול מתאים לקראת מבחן המחוננים בכיתה ב’ יעלה משמעותית את הסיכוי של ילדיכם לעבור את המבחן.