שינויים במבחן המחוננים
בשנים האחרונות נערכו מספר שינויים במבחן המחוננים והוא כבר לא מה שהיה פעם.
בעבר, כשמכון סאלד היה הקבלן של משרד החינוך לביצוע מבחן המחוננים, מבנה המבחן לא השתנה משנה לשנה אלא הפרקים היו קבועים וידועים מראש, ולא היו צפויות איזשהן הפתעות לתלמידים הנבחנים.
בשנים האחרונות הקבלן של משרד החינוך לביצוע מבחן המחוננים ברחבי הארץ השתנה ממכון סאלד למכון קרני אשר הכניס שינויים קריטיים במבחן המחוננים שלב ב’. מכון ראמ”ה בשיתוף טלדור הם הבוחנים כעת בעבור משרד החינוך והם שומרים על מבנה ותוכן המבחן בדומה לזה שהיה במכון קרני.
- חזרה לסימון בגוף המבחן במקום דפי סימון תשובות:
מבחן המחוננים שלב ב’ העלה באופן דרמטי את רמת הקושי שלו כשמכון קרני שינו את ההנחיה לתלמידים וכעת אסור להם לסמן את תשובותיהם על גבי טופס הבחינה אלא רק על גבי דפי סימון תשובות נפרדים. מדובר במשימה מורכבת מאוד לילדים בכיתה ב’, בני 7 בלבד, ועליהם להיות מרוכזים וזהירים בעת סימון תשובותיהם. לאחרונה, בעקבות המעבר לראמ”ה כבוחן, הוחזר הסימון בגוף המבחן.אם הילדים נתקלים בשאלה שהם לא בטוחים לגביה, עליהם לסמן תשובה אקראית, ולצדה לסמן כוכבית שתזכיר להם לחזור לשאלה אחר כך אם יהיה להם זמן ובהתאם לשנות את תשובתם.
בנוסף נעיר כי הרבה ילדים נוטים לבזבז זמן על ההתלבטות איזו אות כדאי להם לנחש, ומאחר שהסתברותית אין זה משנה אם מנחשים א/ב/ג/ד, הרי שהמלצה נוספת שלנו בנושא דפי סימון תשובות היא לסכם עם הילדים בבית על אות קבועה, או מספר קבוע בהתאמה: 1/2/3/4 אותם הם ינחשו במקרה שהם נתקלים בשאלה שהם לא יודעים מה התשובה שלה.
-
שינוי עקבי של הפרקים במבחן שלב ב’: המכון הבוחן עשוי לשנות מדי שנה את תכולת הפרקים, כך שכל שנה פרקים מסוימים יורדים ואחרים מתווספים במקומם (נכון להיום, יש סה”כ 5 פרקים במבחן). אין דרך חד משמעית לדעת אילו פרקים יופיעו ואילו לא, לכן חשוב לתרגל מגוון נרחב של פרקים דרך מכון הכנה למבחן המחוננים שמחובר למה שקורה בשטח ויודע מהם הדגשים שהמכון הבוחן מתכוון לשים השנה.
מבחן המחוננים שלב ב’ בדגש מתמטי:
הציפיות מהילדים הנבחנים במבחן המחוננים שלב ב’ גבהו משמעותית בפרקים המתמטיים. צומצם החלק המילולי והוסר הפרק שעסק בידע כללי, ומושם דגש ניכר על הפרקים האנליטיים-מתמטיים. כדי להכין את ילדיכם באופן מיטבי לקראת מבחן המחוננים שלב ב’, ההמלצה שלנו היא לתרגל איתם הרבה תרגילים העוסקים בהבנה אנליטית, כמותית ומתמטית.