שינויים במבחן המחוננים

בשנים האחרונות נערכו מספר שינויים רציניים מאוד במבחן המחוננים והוא כבר לא מה שהיה פעם.
בעבר, כשמכון סאלד היה הקבלן של משרד החינוך לביצוע מבחן המחוננים, מבנה המבחן לא השתנה משנה לשנה אלא הפרקים היו קבועים וידועים מראש, ולא היו צפויות איזשהן הפתעות לתלמידים הנבחנים.
אך ב-3 השנים האחרונות הקבלן של משרד החינוך לביצוע מבחן המחוננים ברחבי הארץ השתנה ממכון סאלד למכון קרני. מכון קרני הכניס שינויים קריטיים אל מבחן המחוננים שלב ב’, ביניהם:

  1. דפי סימון תשובות:
    מבחן המחוננים שלב ב’ העלה באופן דרמטי את רמת הקושי שלו כשמכון קרני שינו את ההנחיה לתלמידים וכעת אסור להם לסמן את תשובותיהם על גבי טופס הבחינה אלא רק על גבי דפי סימון תשובות נפרדים. מדובר במשימה מורכבת מאוד לילדים בכיתה ב’, בני 7 בלבד, ועליהם להיות מרוכזים וזהירים בעת סימון תשובותיהם.

    חשוב מאוד לתרגל עם הילדים את המיומנות הכרוכה בסימון תשובותיהם בדפי סימון תשובות, זאת משום שמרבית הילדים נוטים להתבלבל במשימה זו ובכך גוררים איתם טעות לכל אורך המבחן. רגע אחד של חוסר תשומת לב והשארת שורה ריקה בדפי סימון התשובות עלולים ליצור עיוות של כל דף התשובות, כך שהתשובות לשאלות מסומנות בשורה הלא נכונה, ומכאן כישלון במבחן הוא בלתי נמנע.

    על כן, עבור מבחן המחוננים שלב ב’ שינינו את ההמלצה שלנו לתלמידים: אם בעבר המלצנו לתלמידים לדלג הלאה בשאלות שהם לא יודעים מה התשובה אליהן ורק לסמן לעצמם בצד לחזור אחר כך לשאלה אם יהיה להם זמן – היום אנחנו ממליצים לילדים באופן חד משמעי לנחש תשובה אקראית כלשהי במקרה שהם לא יודעים מה התשובה לשאלה וחד משמעית לא להשאיר שורה ריקה בדפי סימון התשובות.

    כלומר, אם הילדים נתקלים בשאלה שהם לא בטוחים לגביה, עליהם לסמן תשובה אקראית בדפי סימון התשובות, ולצדה לסמן כוכבית שתזכיר להם לחזור לשאלה אחר כך אם יהיה להם זמן ובהתאם לשנות את תשובתם.

    ילד/ה שישאירו שורה ריקה, יגררו טעות נגררת קריטית וייצרו הטיה של התשובות בשורה אחת למעלה – וזה מצב שחייבים למנוע.
    ניתן למנוע זאת על ידי היצמדות להמלצתנו ותרגול הילדים לעבוד מול דפי סימון תשובות.

    בנוסף נעיר כי הרבה ילדים נוטים לבזבז זמן על ההתלבטות איזו אות כדאי להם לנחש, ומאחר שהסתברותית אין זה משנה אם מנחשים א/ב/ג/ד, הרי שהמלצה נוספת שלנו בנושא דפי סימון תשובות היא לסכם עם הילדים בבית על אות קבועה אותה הם ינחשו במקרה שהם נתקלים בשאלה שהם לא יודעים מה התשובה שלה.

  2. שינוי עקבי של הפרקים במבחן שלב ב’:
    מכון קרני משנה את הפרקים המופיעים בבחינה מדי שנה, כך שכל שנה פרקים מסוימים יורדים ואחרים מתווספים במקומם (נכון להיום, יש סה”כ 5 פרקים במבחן). אין דרך חד משמעית לדעת אילו פרקים יופיעו ואילו לא, לכן חשוב לתרגל מגוון נרחב של פרקים דרך מכון הכנה למבחן המחוננים שמחובר למה שקורה בשטח ויודע מהם הדגשים שמכון קרני מתכוון לשים השנה.

מבחן המחוננים שלב ב’ בדגש מתמטי:
הציפיות מהילדים הנבחנים במבחן המחוננים שלב ב’ גבהו משמעותית בפרקים המתמטיים. מכון קרני צימצם את הפרק המילולי והוריד את הפרק שעסק בידע כללי, ושם דגש ניכר במקום על הפרקים האנליטיים-מתמטיים. כדי להכין את ילדיכם באופן מיטבי לקראת מבחן המחוננים שלב ב’, ההמלצה שלנו היא לתרגל איתם הרבה תרגילים העוסקים בהבנה אנליטית, כמותית ומתמטית.